Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje
Aktuality
8.3.2019

Aplikace Záchranka slaví tři roky, blahopřejeme

Třetí rok aplikace Záchranka se nesl v duchu velkých změn. K záchranným složkám, které je možné přes Záchranku zavolat, se po Horské službě ČR přidala i Vodní záchranná služba ČČK. Aplikace začala plně fungovat v Rakousku, před koncem roku 2018 se pak na aplikaci napojila i slovenská Horská záchranná služba. „Všechny tyto změny byly pro uživatele, kterých už je v tuto chvíli přes 850 000, velmi pozitivní. Vidíme to i v nárůstu používání aplikace. Každý den přes ni volá o pomoc čím dál víc lidí, v některých dnech systém využije až 60 uživatelů. A roste i celkový počet volání z aplikace – od března 2016 je jich už přes 30 000,“ připomíná důležitá čísla autor aplikace Filip Maleňák. Změny byly prospěšné nejen pro uživatele, ale i pro operátory. „Chtěla bych za celou naši záchranku poblahopřát k výročí a taky poděkovat. Aplikace nám pomáhá rychle najít pacienta, a tím pádem mu můžeme co nejdřív pomoci. Každá minuta je cenná. Filipovi přejeme hodně dalších úspěchů a skvělých nápadů, které pak bude moci realizovat,“ říká Markéta Bučková, vedoucí směny operačního střediska ZZS JmK.

Kromě primární funkce přivolání záchranářů aplikace nabízí uživatelům i seznam AED. V současnosti aplikace obsahuje nejobsáhlejší databázi v ČR, kterou využívají jak zdravotnické záchranné služby, tak zdravotní pojišťovny, instituce, či široká veřejnost. Za tři roky se podařilo nashromáždit údaje a informace o umístění a dostupnosti 1200 automatizovaných externích defibrilátorů. „Díky tomuto registru máme v našem systému zařazené také defibrilátory, o kterých bychom jinak nevěděli. Je to jedna z cest, jak můžeme rozšířit registr AED na operačním středisku ZZS JmK,“ doplňuje Barbora Truksová Zuchová, lékařka jihomoravské záchranky, která od samého počátku stála u zrodu systému plošného rozmístění automatizovaných externích defibrilátorů.

Plány do budoucna jsou minimálně pro tento rok jasné. Tým aplikace začne díky podpoře Nadace Vodafone v dubnu připravovat napojení na Maďarsko, kde vzniká samostatná aplikace. Přibudou ale i nové, v Česku dosud nevídané funkcionality. „Připravujeme aktualizaci polohy a přenos dat od volajícího i v průběhu hovoru. Bude tak možné sledovat, že například na horách zraněná osoba bloudí v kruhu. K tomuto nás inspiroval i případ z ledna letošního roku, kdy na Sněžce volali dva mladí muži o pomoc, protože je zastihla bílá tma a na dobře známé cestě se točili stále na jednom místě,“ říká Filip Maleňák.

Největší revolucí pak bude přenos obrazu z místa nehody, čímž se dostanou „oči záchranáře“ na místo události. Tato funkcionalita by měla být hotová do roku 2020. Pro operátory tísňové linky to bude vítaná pomoc, a to nejen při telefonicky asistované resuscitaci. „Pokud by to takto fungovalo, bylo by to pro nás s obrovskou výhodou, protože bychom viděli možné chyby, kterých by se zachránce v dobré víře dopustil. My bychom tyto chyby mohli díky přenosu obrazu snadno opravit, a pomoc by tak byla kvalitnější. Také samotný popis události by byl na mnohem lepší úrovni, když nám laik po telefonu popisuje, co se stalo, nemusí to být přesné, především kvůli stresu, který prožívá. Takto bychom vše krásně viděli a pomoc by byla efektivnější. O pacienta nám jde především,“ dodává ještě Markéta Bučková.

Zdravotnická záchranná služba JmK p.o.
IČ: 00346292
se sídlem: Kamenice 798/1d, 625 00 Brno
zapsaná v OR u rejstříkového soudu v Brně pod zn. Pr. 1245

telefon:
    +420 545 113 101 (sekretariát ředitele)
    +420 545 113 111, 545 113 102 (podatelna)
fax:
    +420 545 113 104

E-mail: info[a]zzsjmk.cz

ID datové schránky: rv5mvri

x
loader