Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje

Vozový park a technika

Sanitka - pojízdná jednotka intenzivní péče
Jihomoravští zdravotničtí záchranáři využívají při poskytování přednemocniční neodkladné péče zhruba osmdesát vozidel. Podle zákona musí být zajištěna dostupnost ZZS na území obcí kraje do
20 minut od předání pokynu k výjezdu příslušné výjezdové skupině. Časy jsou ale mnohem lepší. V Brně a ve větších městech kraje se dojezdové časy pohybují od osmi do deseti minut. O několik minut déle si na pomoc musí počkat lidé z odlehlejších částí regionu. Díky nejmodernějším vozidlům, nové technice a především zkušeným a proškoleným řidičům sanitních vozidel se ale i v těchto částech kraje daří dojezdy zlepšovat.
Vozový park zdravotnických záchranářů tvoří sanitní vozidla značky Mercedes Benz Sprinter a osobní vozidla Octavia Combi 4x4 působící v setkávacím systému (rendez-vous). Dávno už skončily doby, kdy záchranáři postupovali podle principu "nalož a jeď" -tedy s úkolem poskytnout v terénu pacientovi to nejzákladnější ošetření, a pak jej co nejrychleji přepravit do nemocnice. Dnes už jsou sanitky díky svému vybavení specializovanými lékařskými pracovišti. V podstatě jde o pojízdné jednotky intenzivní péče zařízené tou nejmodernější technikou.
Posláním zdravotníků je stabilizovat pacienta v terénu a přímo tam zjistit, jakou následnou péči v nemocnici potřebuje. Zrychluje se tím celý proces péče o pacienta ve chvíli, kdy může být každý okamžik pro jeho život důležitý. Stále však platí zásada transportovat pacienta k nejbližšímu poskytovateli zdravotní péče, který je mu schopen poskytnout komplexní péči odpovídající pacientově zdravotnímu postižení.
Naposledy dostali jihomoravští záchranáři nová sanitní vozidla koncem roku 2015. Bylo jich 27 a jejich pořízení i s vybavením přišlo na zhruba 70 milionů korun.
Pacient se při nastoupení nebo naložení do moderního sanitního vozidla ocitá v prostoru plném přístrojů. Nedílnou součástí vybavení je monitor životních funkcí s automatickým měřením tepové frekvence, měřením krevního tlaku, záznamem EKG a jeho vyhodnocování, měřením parametrů dýchání včetně měření saturace krve kyslíkem, diagnostikou otravy CO apod. Zmíněný přístroj umožňuje za použití systému Life Net i odeslání záznamu EKG k vyhodnocení na specializovaná kardiologická pracoviště. Po domluvě s tamními lékaři pak může sanitka zamířit s pacientem po srdeční příhodě přímo na kardiologický operační sál. Vozy jsou vybaveny i zařízením pro provádění umělé plicní ventilace při jejím selhání či přístroj pro nepřímou srdeční masáž, používaný při resuscitacích.

Sanitní vozidla RLP
Sanitní vozidla používají výjezdové skupiny RZP i RLP v celém kraji. Většinu z nich tvoří speciální vozidla Mercedes-Benz Sprinter řady 319 CDI RZP-RLP, vybavená technologii Blue tec. motor. Jde o šestiválec do "V" o objemu 2.987 cm3, o výkonu 140 kW/190 PS (190 koní). Poslední dodaná vozidla plní emisní limit EURO 6. Mají automatickou sedmistupňovou převodovku, zadní náhon, celkovou hmotnost 3.880 kg, maximální rychlost 160 km/hod., moderní centrální informační obrazovku Car PC pro příjem výzev a navigaci na místo události a Systém GO 112 pro plnou elektronickou kontrolu zařízení, jako jsou osvětlení, topení a větrání sanitního vozu. Vozidlo je vybaveno i rozvodem 230 V s měniči napětí tak, aby bylo možné používat veškerou zdravotnickou techniku (přístroj pro umělo plicní ventilaci, defibrilátor s monitorem, odsávačku, infuzní pumpy, přístroj pro automatickou srdeční masáž atd.) i za jízdy. Ve zdravotnické nástavbě jsou také rozvody medicinálních plynů, několik na sobě nezávislých druhů osvětlení vnitřního i vnějšího pracovního prostoru. Vozidlo je také vybaveno technikou pro transport pacienta, jako např. výškově i stranově polohovatelná nosítka, skládací páteřní rám, schodolez pro transport ze schodů, vakuové matrace a dlahy pro znehybnění poraněných částí těla. U novějších vozidel je samozřejmostí i klimatizace kabiny a prostoru pro pacienta, nezávislé naftové topení, lednička i vyhřívaný box pro léky a zdravotnický materiál. K dispozici máme i speciálně vybavené sanitní vozidlo, které je schopné převážet inkubátor pro novorozence a má zabudovaný systém napájení a vytápění inkubátoru.

Vozidla RLP v setkávacím systému
Jedná se o vozidla Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI o výkonu 132 kW (180 PS). Posledně nakoupená vozidla jsou vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou s inteligentním řízením stability a pohonem 4x4, mají zvýšený podvozek s ochranným krytem. Vozidla jsou primárně určena k rychlé přepravě lékaře a záchranáře na místo události, v případě potřeby je za nimi vysláno další, v tomto případě sanitní vozidlo s dvoučlennou výjezdovou skupinou k zajištění transportu pacienta k navazujícímu poskytovateli zdravotní péče. Tomuto systému se říká setkávací systém nebo rendez-vous. Jeho předností je, že díky větší mobilitě osobního vozu je na místě události rychleji, zejména v hustém městském provozu. Umožňuje větší využití lékaře a poskytnutí zdravotní péče většímu počtu pacientů. Šetří zároveň náklady na opotřebení větších a dražších sanitních vozidel. I tento menší zásahový vůz Škoda Octavia je plně vybaven stejnou zdravotnickou technikou (mimo transportní zařízení) tak, aby mohl na místě poskytnout plnohodnotnou péči pacientovi do doby, než se na místo dostaví výjezdová skupina RZP.

Další technika ve vozech
Součástí všech nově pořízených vozidel, používaných k poskytování ZZS, je i zařízení Hydra pro snímání a záznam situace před a za vozidlem. Slouží také jako kamera pro bezpečné couvání do úzkých prostor i za snížené viditelnosti. Vzhledem k velkému množství nových elektronických zařízení je ve vozech na palubní desce umístěn CarTablet, který slouží zároveň jako navigace, monitor couvací kamery a pro odesílání statusových hlášení a přijímání zpráv k výjezdu od operátorů. Toto zařízení tak v nových vozech šetří místo a zjednodušuje ovládání. Datově komunikuje přes CarPosition, který odesílá na KZOS aktuální polohu vozu každé dvě sekundy, díky čemuž mají operátoři stále přehled o výjezdových prostředcích a skupinách. Novým prvkem je také systém GO 112, kterým jsou ovládána jak výstražná zařízení, tak i osvětlení vně i uvnitř vozidla, topení a další zařízení napájená z měničů na 230 V. Dále také dokáže vyhodnotit chybu v elektroinstalaci a předejít vybití baterie odpojením nepotřebných spotřebičů. Díky využití LED svítidel jak v ambulantním prostoru, tak ve výstražném zařízení, se snížila jejich poruchovost a také spotřeba elektrické energie. Přesto jsou v každé sanitce dvě autobaterie, protože zajistit provoz veškeré elektroniky a spolehlivost při startování motoru si vyžaduje mnohem větší kapacitu, než výrobce vozu standardně dodává. Již neodmyslitelnou součástí výbavy se také stal odolný tablet Panasonic a laserová, nebo u starších vozů a vozidel v setkávacím systému inkoustová tiskárna, které slouží pro zadávání a tisk zdravotnické dokumentace v terénu. V neposlední řadě je třeba zmínit vybavení všech výjezdových skupin třetí generací radiostanic Matra, která nabízí, vedle radioprovozu, mnohé další funkce podobné těm, které poskytují mobilní operátoři. Každá výjezdová skupina má k dispozici vozidlovou radiostanici a dvě ruční radiostanice, které díky dokovacím stanicím, umístěným v kabině řidiče i ambulantním prostoru, nabízí pohodlné ovládání a jsou vždy nabity a připraveny k využití v terénu. 

Kontaktní formulář

Zdravotnická záchranná služba JmK p.o.
IČ: 00346292
se sídlem: Kamenice 798/1d, 625 00 Brno
zapsaná v OR u rejstříkového soudu v Brně pod zn. Pr. 1245

telefon:
    +420 545 113 101 (sekretariát ředitele)
    +420 545 113 111, 545 113 102 (podatelna)
fax:
    +420 545 113 104

E-mail: info[a]zzsjmk.cz
ID datové schránky: rv5mvri

x
loader