Sanitka - pojízdná jednotka intenzivní péče
Podle zákona musí být zajištěna dostupnost ZZS na území obcí kraje do 20 minut od předání pokynu k výjezdu příslušné výjezdové skupině. Časy jsou ale mnohem kratší. V Brně a ve větších městech kraje se dojezdové časy pohybují od osmi do deseti minut. O několik minut déle si na pomoc bohužel počkají lidé v odlehlejších částech regionu. Díky nejmodernějším vozidlům, nové technice a především zkušeným a proškoleným řidičům sanitních vozidel se ale i v těchto částech kraje daří dojezdové časy zkracovat.
Vozový park zdravotnických záchranářů tvoří na 150 vozidel. Převažují auta značky Mercedes Benz Sprinter v provedení RLP/RZP a vozidla RV, jedná se konkrétně o Škodu Octavia Combi a Škodu Kodiaq Style, které působí v tzv. setkávacím systému (rendez-vous). Dále disponujeme několika auty pro inspektory provozu, včetně speciálu na převoz orgánů (Mercedes Vito), máme také jedno vozidlo upravené pro převoz novorozenců vyžadujících akutní péči a součástí našeho vozového parku jsou i dvě sanitky určené pro převoz bariatrických pacientů a jeden terénní vůz, Toyota Land Cruiser pro transport pacientů v obtížně přístupném terénu. Oddělení krizové připravenosti používá velkokapacitní sanitku Mercedes Atego, určenou pro péči o větší počet pacientů, a také Toyotu Hilux, díky nástavbě může přepravovat bedny a jiný potřebný materiál pro řešení mimořádné události. Toto auto lze využít jako zázemí pro záložní operační středisko. Škoda Octavia Scout je pak určena pro zástupce ZZS do štábu velitele zásahu, obsahuje záložní komunikační prostředky, zdroj elektrické energie – velkou powerbanku a přilby.
Dnes už jsou sanitky díky svému vybavení specializovanými lékařskými pracovišti. V podstatě jde o pojízdné jednotky intenzivní péče zařízené tou nejmodernější technikou. Posláním zdravotníků je stabilizovat pacienta v terénu a přímo tam zjistit, jakou následnou péči v nemocnici potřebuje. Zrychluje se tím celý proces péče o pacienta ve chvíli, kdy může být každý okamžik pro jeho život důležitý. Stále však platí zásada transportovat pacienta k nejbližšímu poskytovateli zdravotní péče, který je mu schopen poskytnout komplexní péči odpovídající zdravotnímu postižení pacienta.
Pacient se při nastoupení nebo naložení do moderního sanitního vozidla ocitá v prostoru plném přístrojů. Nedílnou součástí vybavení je monitor životních funkcí s automatickým měřením tepové frekvence, měřením krevního tlaku, záznamem EKG a jeho vyhodnocováním, měřením parametrů dýchání včetně měření saturace krve kyslíkem, diagnostikou otravy CO apod. Zmíněný přístroj umožňuje za použití systému Life Net i odeslání záznamu EKG k vyhodnocení na specializovaná kardiologická pracoviště. Po domluvě s tamními lékaři pak může sanitka zamířit s pacientem po srdeční příhodě přímo na kardiologický operační sál. Vozy jsou vybaveny i zařízením pro provádění umělé plicní ventilace při jejím selhání či přístroj pro nepřímou srdeční masáž, používaný při resuscitacích.
Sanitní vozidla RLP
Sanitní vozidla používají výjezdové skupiny RZP i RLP v celém kraji. Jedná se o Mercedes Benz Sprinter řady 319 a 419 CDI, vybavený technologií Blue tec. motor. Jde o šestiválec do "V" o objemu 2.987 cm3, o výkonu 140 kW/190 PS (190 koní). Poslední dodaná vozidla plní emisní limit EURO 6. Mají automatickou sedmistupňovou převodovku, zadní náhon, celkovou hmotnost 3.880 kg, maximální rychlost 160 km/hod., moderní centrální informační obrazovku Car PC pro příjem výzev a navigaci na místo události a Systém GO 112 pro plnou elektronickou kontrolu zařízení, jako jsou osvětlení, topení a větrání sanitního vozu. Vozidlo je vybaveno i rozvodem 230 V s měniči napětí tak, aby bylo možné používat veškerou zdravotnickou techniku (přístroj pro umělou plicní ventilaci, defibrilátor s monitorem, odsávačku, infuzní pumpy, přístroj pro automatickou srdeční masáž atd.) i za jízdy. Ve zdravotnické nástavbě jsou rozvody medicinálních plynů, několik na sobě nezávislých druhů osvětlení vnitřního i vnějšího pracovního prostoru. Vozidlo je také vybaveno technikou pro transport pacienta, jako např. výškově i stranově polohovatelná nosítka, nejnovější vozy jsou vybaveny hydraulikami, dále jsou k dispozici skládací páteřní rám, schodolez pro transport ze schodů, vakuové matrace a dlahy pro znehybnění poraněných částí těla. Samozřejmostí je klimatizace kabiny a prostoru pro pacienta, nezávislé naftové topení, box pro léky, který je možné chladit či vyhřívat, a zdravotnický materiál. Speciální vozidlo upravené pro převoz novorozenců má zabudovaný systém napájení a vytápění inkubátoru.
Vozidla v tzv. setkávacím systému (RV) plus inspektor provozu
Jedná se o vozidla Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI o výkonu 132 kW (180 PS). Tato vozidla jsou vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou s inteligentním řízením stability a mají zvýšený podvozek s ochranným krytem. Od roku 2020 se pořizují vozy Škoda Kodiaq Style 4x4 2,0 TSI o výkonu 132 kW s automatickou převodovkou. Postavení tohoto vozidla na platformě SUV přináší větší zatížitelnost vozidla a lepší průjezdnost i nezpevněnými komunikacemi. Společně se zcela novým uspořádáním zdravotnické zástavby to vše zajišťuje podmínky pro snazší dopravu lékaře s vyšším stupněm vybavení k osobám, které potřebují jeho pomoc. V neposlední řadě toto auto zvyšuje i míru bezpečnosti pro posádku.
Vozidla v setkávacím systému jsou primárně určena k rychlé přepravě lékaře a záchranáře na místo události, v případě potřeby je za nimi vysláno další, v tomto případě sanitní vozidlo s dvoučlennou výjezdovou skupinou k zajištění transportu pacienta k navazujícímu poskytovateli zdravotní péče. Tomuto systému se říká rendez-vous. Jeho předností je, že díky větší mobilitě osobního vozu je na místě události rychleji, zejména v hustém městském provozu. Zajišťuje tím dopravu lékaře k většímu počtu pacientů. I tyto menší zásahové vozy Škoda Octavia a Škoda Kodiaq jsou plně vybaveny stejnou zdravotnickou technikou (mimo transportní zařízení) tak, aby mohly na místě poskytnout plnohodnotnou péči pacientovi do doby, než se na místo dostaví výjezdová skupina RZP.
Další technika ve vozech
Součástí všech nově pořízených vozidel, používaných k poskytování přednemocniční péče, je i zařízení Hydra pro snímání a záznam situace před a za vozidlem. Slouží také jako kamera pro bezpečné couvání do úzkých prostor i za snížené viditelnosti. Vzhledem k velkému množství nových elektronických zařízení je ve vozech na palubní desce umístěn CarTablet, který slouží zároveň jako navigace, monitor couvací kamery a pro odesílání statusových hlášení a přijímání zpráv k výjezdu od operátorů. Toto zařízení tak v nových vozech šetří místo a zjednodušuje ovládání. Datově komunikuje přes CarPosition, který odesílá na KZOS aktuální polohu vozu každé dvě sekundy, díky čemuž mají operátoři stále přehled o výjezdových prostředcích a skupinách. Novým prvkem je také systém GO 112, kterým jsou ovládána jak výstražná zařízení, tak i osvětlení vně i uvnitř vozidla, topení a další zařízení napájená z měničů na 230 V. Dále také dokáže vyhodnotit chybu v elektroinstalaci a předejít vybití baterie odpojením nepotřebných spotřebičů. Díky využití LED svítidel jak v ambulantním prostoru, tak ve výstražném zařízení, se snížila jejich poruchovost a také spotřeba elektrické energie. Přesto jsou v každé sanitce dvě autobaterie, protože zajistit provoz veškeré elektroniky a spolehlivost při startování motoru si vyžaduje akumulátory s mnohem větší kapacitou, než jaké jsou standardně dodávány. Již neodmyslitelnou součástí výbavy se také stal odolný tablet s vysokou odolností a tiskárna, která slouží pro tisk zdravotnické dokumentace v terénu. V neposlední řadě je třeba zmínit vybavení všech výjezdových skupin třetí generací radiostanic Matra, která nabízí, vedle radioprovozu, mnohé další funkce podobné těm, které poskytují mobilní operátoři. Každá výjezdová skupina má k dispozici vozidlovou radiostanici a dvě ruční radiostanice, které díky dokovacím stanicím, umístěným v kabině řidiče i ambulantním prostoru, nabízí pohodlné ovládání a jsou vždy nabity a připraveny k využití v terénu. V nejnovějších autech máme jednotku C-Roads, která mimo jiné umožňuje vozidlům integrovaného záchranného systému preferenci na semaforech, na některých brněnských křižovatkách tak předpokládáme zrychlení průjezdu a zvýšení bezpečnosti účastníků provozu.